خانه / مقالات / نقد و بررسی فیلم ابد و یک روز

نقد و بررسی فیلم ابد و یک روز

دانلود فیلم ایرانی

ابد یک روز

کارگردان : سعید روستایی

نویسنده : سعید روستایی

بازیپرهزینه : پیمان معادی, نوید محمدزاده, پریناز ایزدیار

خلاصه جریان : خانواده در تدارك مراسم عروسى سميه هستند ،اما اتفاقاتي روابط خواهران و برادران را سرد مي كند كه در نهايت باعث ماجراهايي مي شود.

منتقد: روزبه جعفری – امتیاز ۸.۸ از ۱۰ (۳.۵ از ۴)

ابد و یک روز دارای موقعیت خط مرکزی است. حول این محور، داستانک هایی وجود دارند که با شاخ و برگشان قرار است سبب تکمیل موقعیت مرکزی، و تعیین اهمیت کاراکترها بشوند و موقعیت آن ها را به ما نشان داده یا برخي از آن ها را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهند. ولی این خط مرکزی به شکل محسوسی در مسیر درام دیده نمی شود. خانواده ای در شرایط بحرانی می باشند . حال با معلت ه ای که برادر بزرگتر بر سر همسرداری خواهرش می نماید ، قرار است وضعشان بهتر شود. چالش درام تصمیم خواهر برای تن دادن به آن همسرداری است. جهت خوبتر شدن وضع اعضای خانواده اش تن به این کار می دهد یا نمی دهد؟ اصلا آیا ذات این تصمیم جهت او امری چالش زا است یا نه؟ این امر قرار است مسیر کلی درام را به پیش ببرد. اما حداقل تا سوم پایانی، آن چیزی که در مرکزیت روایت فیلم جالب وجود دارد، انبوه خرده داستان هایی است که گاه بود یا نبودشان فرقی ندارد. بحث دخمل تصمیمش، در انتهای فیلم زیبا پررنگ می شود. و آن چیزی که در دو سوم ابتدایی فیلم زیبا به شدت مشهود است، انبوه دعواها و خرده ماجراهاست. شاید این امر را بتوان یکی از ضعف های ابد یک روز دانست. ولی نقطه قوتی که باعث می شود این ضعف زیاد را نمایان نسازد، معرفت فیلم زیبا ساز از کاراکترهای فیلم جالب ش است. کاراکتر ها به معرفی می شوند و دارای فردیتی مخصوص هستند . از مادری که به شکل ملموسی متعلق به آن خانه آن جنس فرزندان است. با نبرخي که آن تقدس ذاتی را از مادر گرفته و حتی او را شریک در خلافکاری های پسرش نشان می دهد. مادری که مرده و تنها جسمش نفس می کشد. مادری که در انتظار مرگ است و در دیالوگ تکان دهنده از بچه اش می پرسد: پس چرا من نمی میرم؟ از آن طرف برادر بزرگتر، آن رابطه کوچک رفیق داشتنی اش با آن زن دوستانه هایشان، تلاش ش برای برپایی فلافلی رابطه اش با خواهرش ملموس است و باورپذیر. او خسته شده از اتفاقاتی که در اطرافش رخ می دهند. می خواهد زندگی خوب ی را شروع کند و در این راه کاری هم که با خواهرش می نماید از نظر خودش امری “غیراخلاقی” نیست. بلکه به شدت آن را کاری درست اخلاقی دانسته و گمان می نماید که با این کار هم خدمت بزرگی به خواهرش کرده ، و هم برای ویرایش وضعیت خانواده اش قدمی را برداشته. در واقع او قطب بد نیست. بلکه کاراکتری است خاکستری که فقط می خواهد رها شود. و باری که بر دوشش گذاشته اند را بردارد. منشا تصمیم این کاراکتر برای ما باورپذیر است. ولی در عین حال نمی توانیم آن را بپذیریم و قبول کنیم. این موقعیت متناقض در داخـل ما با برادر کوچکتر تبدیل به موقعیتی نرمال می شود. دانلود فیلم ۹۶

. که کاراکتری است به شدت متناقض. درگیر وضعیت خیلی بد اعتیاد است ولی در عین حال غیرت زیادی بر روی خانواده اش دارد و دلش برای خواهرش می سوزد. بازی خوب نوید محمدزاده در شکل گیری این کاراکتر به شدت تاثیرگذار است. نگاه بکنید که او در آن چند حس مفرق با یکدیگر را در ادغام کرده و به شکلی باورپذیر نمایش می دهد. سکانسی که با برادرش در خانه دعوا می نماید و از او سند می خواهد را به یاد بیاورید. از یک طرف جنس دعوا با برادر، از طرف دیگر الارتباط ش از خواهرش برای آنکه نرود. یا آنجا که ماموران به دنبال پسر کوچکتر راه افتاده اند او التماش می نماید که مسیر خانه را به ماموران نشان ندهد. در کل کاراکتری است به شدت باورپذیر در عین همه تناقض هایش. جایی که افراد مرکز بازپروری او را به زور می خواهد ببرند و او از نرده پله ها چسبیده یک در بین نام خواهر برادرش را صدا می زند، به شدت تاثیرگذار است . تقابل این افراد دو سوم ابتدایی فیلم زیبا را می سازد. نکته قوت فیلم جالب ساز در بعد اجرایی ماجراست. اینکه توانسته این اندازه دعوا و درگیری را جان دار اجرا نماید . به طوری که مخاطب درگیر موقعیت شده و فراموش نماید که این اندازه دعواهایی که از نیمه چیز جدید ی را به شخصیت ها موقعیتشان اضافه نکرده صرفا دوباره تکرار مکررات است را برای چه تماشا می نماید ؟ دیالوگ نویسی های زیاد خوب فیلـم ساز هم در شکل گیری کیفیت این دعواها تاثیر گذار است. دعواهایی که می توان تعداد بسياري از آن ها را حذف کرد و آسیبی به فیلم جالب نرسد. اما در عین حال نگاه فیلم زیبا به زندگی این کاراکترها، نبرخي است تمام جانبه زیبا . در دل همه این لحظات سیاه، ما سکانس جشن گرفتن برای کارنامـه پسر را داریم که سرشار از زندگی است. و یا سکانسی که با عکـس یادگاری می گیرند .. . فیلـم سرشار از جزئیاتی است که فیلم جالب ساز توانسته این جزئیات را درکنار یکدیگر قرار داده و کلیت قابل قبولی را علارناراحتی گاهي موارد و نواقص به مخاطب ارائه بدهد.

. پسربچه کوچک فیلم جذاب در کنار خواهر، قرار است خط اصلی درام را به پیش ببرند. پسر باهوش است در کنار برادر معتادش، فقط کسی است که ضرورت حضـور خواهر را در آن خانه درک می نماید . رابطه پسر کوچک با خواهرش در معدود موارد ی خوب است. اما باز عمق ضروری را ندارد. تنها می بینیم که او پسر را تشویق کرده برای درس خواندنش به او می گوید کمتر فوتبال بازی کند و برود دنبال درسش. اما حس پسر نسبت به خواهرش به شکل ملموسی درآمده. در نتیجه زمان ی که در انتها خواهر سوار بر اتومبیل ، لحظه ای برادر کوچکش را در پیاده رو می بیند، حس خواهر را می توانیم درک کنیم. در نهایت بازگشتی که در انتها رخ می دهد. و چه از نظر موقعیت دراماتیک و چه از نظر موقعیت اجرایی به شدت درست و درجه یک است. پسر وارد خانه می شود. دوربین از پشت او را تعقیب می نماید . خانه سوت و کور است. چراغ ها خاموش و آدم ها ساکت. نبود خواهر برای پسر سوال برانگیز می شود. نگاهي به اطرافش می نماید . نشانی از خواهر نیست. نگاهش به کاسه آب و قرآن بر روی بالکن می افتد. متوجه می شود که خواهر رفته است. نما اورشولدر پسر است که ناگهان دست خواهر از پشت روی شانه اش قرار می گیرد. کات به نمای مقابل که خواهر برگشته است چمدانش را به درون خانه می آورد. خواهر به درون خانه می رود. و در حالی که پیمان معادی آماده دعوا با خانواده افعانی است، چراغی را روشن می نماید . فیلم جالب با این روشنایی به انتها می رسد. چه پایانی بهتر دقیق تر از این می توان جهت چنین درامی متصور شد؟ آیا این انتها امیدبخش نیست؟ آیا این نور روشنایی نوید یک آینده خوب را نمی دهد؟ فیلم جذاب آرمان گرایانه به جهان یش نگاه نمی نماید . انتظار اتفاق عجیب و غریبی را در آینده نشانمان نمی دهد. ما می توانیم در ذهن خود تصور کنیم که بعد از بازگشت دختر چه اتفاقاتی شاید جهت این خانواده بیفتد. قرار نیست تغییر خاصی در وضعیت آن ها رخ بدهد. ولی تصمیم دخمل برای بازگشت روشن نگه داشتن همان چراغ، با اهمیت است و امیدبخش. اما باز بایستی اصرار کرد که این موقعیت پایانی تاثیرگذار تر از آب در می آمد، چنانچه در طول فیلم دیدنی چالش دخمل برای این تصمیم را به شکلی بهتر عمیق تر مشاهده می کردیم. ابد یک روز فیلـم خوب ی است که می تواند جهان یش را ترس یم کرده و آدم هایش را نشانمان دهد. فیلم جذاب ی است رفیق داشتنی که به مدد بازی های بسیار زیاد بهتر ، کارگردانی درجه یک با جزئیات، تاثیر خود را بر ناخودآگاه تماشاگر گذاشته و او را با همراه می نماید . روستایی در کارگردانی سعی دارد که دوربینش را در اهمیت قضاوت قرار ندهد. از این جهت اکثرا در مدیوم شات می ایستد یک موقعیت ثابت را از زوایای گوناگون می گیرد و این زوایا را سریع به همدیگر کات می نماید تا به اضافه ایجاد ریتم، به ما بگوید که دید تمام جانبه ای را از موقعیت می خواهد به ما بدهد. مانند همان روش اجرایی که اصغر فرهادی در جدایی نادر از سیمین در دستور کار قرار داده بود. اما روستایی صرفا تقلیدکار نیست. صرفا دنباله روی معمولی اصغر فرهادی نیست. بلکه توانسته به قوت جهان ی خودش را دلهره و ترس یم نماید . این مهمترین نکته مثبت کارش است.

مطلب پیشنهادی

آشنایی با مبل و نیم ست تولیدی مبلمان اداری آدینا

آشنایی با مبل و نیم ست تولیدی مبلمان اداری آدینا یکی از ملزومات اتاق مدیران و بخصوص …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *